Prelekcja o lokalnej historii

ℹ️Serdecznie zapraszamy wszystkich na niepowtarzalną okazję poznania lokalnej historii dawnych miejscowości🧐: Owczarni, Zajączkowa Klukowskiego, Barniewic, m.in. poprzez zagadnienie poniatówek na ww. terenach, sytuacji przed i po II Wojny Światowej.
Zapaszmy na spotkanie z dr. Dimą Panto, historykiem Działu Naukowego Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
📅Data: sobota, 2️⃣8️⃣ października br.
🕚Godzina: 11:00
🏫Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 82 w Klukowie, ul. Radarowa 26.

🧑‍💻Dla osób, które nie będą mogły osobiście uczestniczyć w prelekcji, Szkoła przygotowała link do udziału on-line: https://tiny.pl/cpzm5

Owczarnia (wieś, majątek i leśniczówka) i Zajączkowo Klukowskie (wybudowanie wsi Klukowo) były objęte w latach trzydziestych XX wieku reformą rolną Juliusza Poniatowskiego, w ramach której powstawały tzw. Poniatówki. Powody, założenia, przebieg reformy, jej następstwa dla ówczesnej okolicy oraz trwałe ślady zachowane do dziś, będą przedmiotem terenowego spaceru z przewodnikiem oraz prelekcji historycznej w SP 82 w Klukowie.

Szerszy zarys dziejów obu miejscowości nadgranicznych, które niegdyś były sobie bardzo bliskie, należały do tej samej parafii, do tego samego okręgu szkolnego, pomagały sobie podczas pożaru, a dziś znajdują się w zupełnie innych obszarach administracyjnych, zostanie przedstawiony przez dr. Dimę Panto.

Prelekcja jest kontynuacją wcześniejszych projektów opisujących historię i współczesność Poniatówek w Kokoszkach oraz Poniatówek w Bysewie.

Organizatorami są Stowarzyszenie Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki, Rada Dzielnicy Matarnia oraz Rada Dzielnicy Osowa. Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Gdańska.

Reforma Poniatowskiego zakładała wytyczenie nowych działek parcelacyjnych, które dawały obywatelom Polski w latach 30. XX wieku możliwość nabycia własnego kawałka ziemi. Poniatówki, obecnie prawie zapomniane, są pięknym przykładem zanikającego dziedzictwa. Dla wielu osób na Pomorzu to był fundament ich rodziny, bowiem ich przodkowie nabywając parcele zaczynali proces wrastania w nowe środowisko.

Napisz komentarz

dwadzieścia − pięć =