100 lat temu oddano linię kolejową z Kokoszek do Gdyni

Ważna data z historii. Dokładnie 100 lat temu, 20 listopada 1921 roku oficjalnie oddano do użytku pierwszą linię kolejową wybudowaną w II RP, z Kokoszek przez Firogę, Klukowo, Osowę do Gdyni, łączącą Polskę  z morzem, omijając Wolne Miasto Gdańsk.

Budowę pierwszej polskiej linii kolejowej na Pomorzu rozpoczęto w listopadzie 1920 roku. Jej podstawą prawną była ustawa z 18 lutego 1921 r., w której premier Wincenty Witos upoważniał ministra kolei żelaznych do opracowania projektu normalnotorowej państwowej linii kolejowej, kosztorysu jej budowy, oznaczenia stacji oraz wyznaczenia terminu jej otwarcia. Kolej z Kokoszek do Gdyni o długości 23,2 km budowana była w trudnych warunkach terenowych bez użycia maszyn budowlanych. Dążono do zminimalizowania kosztownych prac ziemnych, przez co na odcinku Osowa – Gdynia, gdzie występują znaczne różnice wysokości terenu, pochylenie toru dochodziło nawet do 15 prom., a minimalny promień łuku wynosił 300 m. Koszt budowy linii kolejowej zamknął się kwotą 125 mln marek polskich. Pracowało przy niej 1800 robotników, którzy w czasie trwania prac przemieścili 420 000 m sześc. ziemi, a do budowy przepustów zużyli 1840 kg betonu. Rozbudowana została także stacja w Gdyni o nowe tory i rozjazdy. Szlak z Kokoszek do Gdyni oddano do ruchu 10 listopada, a oficjalnie do użytku publicznego dziesięć dni później, 20 listopada. Budowa była zatem bardzo szybka i trwała 1 rok. Na uroczyste otwarcie linii kolejowej przybyli najważniejsi dostojnicy Państwowi, premier Antoni Ponikowski, minister kolei żelaznych dr Bolesław Sikorski oraz wojewoda pomorski Jan Brejski.
Obecnie linia kolejowa nr 235 łącząca Firogę ze stacją Gdańsk Osowa, po wybudowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej stała się linią bezużyteczną. W tym roku PKP PLK wyraziły zgodę na rozebranie torów, a w przyszłości tereny po historycznej linii kolejowej staną się terenem zielonym z rekreacyjnym ciągiem pieszo-rowerowym. Jako Rada Dzielnicy wystąpiliśmy do Biura Rozwoju Gdańska aby wybrany fragment torów nie został rozebrany, pozostał świadectwem historii, a zarazem mógł być wykorzystywany przez lokalną społeczność na cele integracyjne np. krótkie przejażdżki drezyną. Prowadzimy również rozmowy z Pomorską Koleją Metropolitalną nt. sposoby upamiętnienia tej historycznej linii kolejowej.
Polecamy Wam, organizowaną w najbliższą niedzielę (21.11.2021 r.) przez PTTK Klub Turystyczny Wybrzeże i Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej „Wędrówkę śladami linii kolejowej Kokoszki-Gdynia (II etap)”. Szczegóły tego Wydarzenia znajdziecie tutaj: https://www.facebook.com/events/894160204549610
Również polecamy Wam premierę nowej książki opisującej losy kolei z Kokoszek do Gdyni. Książka Henryka Jursza ukaże się nakładem Wydawnictwa Region. Książkę w przedsprzedaży można już zamawiać w księgarni czec https://czec.pl/pl/p/Koleja-z-Kokoszek-do-Gdyni/6040

Napisz komentarz

17 − 9 =